AdWords a pozycjonowanie. Czym się różnią?

24 Lipiec, 2017

Bardzo często spotykamy się sytuacją, gdy osoby zainteresowane usługami z zakresu e-marketingu, mają duży problem z rozróżnieniem dwóch podstawowych pojęć – linków sponsorowanych (AdWords) i pozycjonowania (SEO). Narzędzia te mylone są przede wszystkim z powodu wspólnego celu, jakim jest zmaksymalizowanie ruchu na stronie. A większy ruch to oczywiście szersze grono potencjalnych klientów, łatwiejsze budowanie marki oraz zyski finansowe. Co jednak dzieli oba te rozwiązania?

 

Czas

Niezwykle istotną kwestią jest tu czas, po jakim widoczne będą efekty podjętych działań marketingowych. W przypadku AdWords – rezultaty zauważamy niemal natychmiast po uruchomieniu kampanii – oczywiście pod warunkiem, że dokonamy tego w sposób właściwy i przygotujemy odpowiednio wysokie zaplecze finansowe, które determinuje trwałość podjętych działań.

Pozycjonowanie to natomiast proces znacznie bardziej długofalowy i skomplikowany. Przyjmuje się, że na jego skuteczność wpływa ponad 200 różnych czynników! Nie dziwi więc fakt, że na bezpośrednie efekty trzeba czasem czekać nawet kilka miesięcy. Cierpliwość zwykle jednak popłaca, ponieważ SEO – przeprowadzone przez doświadczonych i rzetelnych fachowców – to inwestycja naprawdę długoterminowa.

 

Koszt

Wiele osób, dążących do poprawy widoczności swojej witryny, za priorytet uważa wysokość – niezbędnych do realizacji tego celu – nakładów finansowych. Ekonomia linków sponsorowanych jest zagadnieniem bardzo interesującym. W programie płacimy bowiem za ilość kliknięć na naszą reklamę, jakiej dokonują internauci. Ustalamy budżet dzienny, który stanowi swoistą pulę wyświetleń linku w ciągu 24 h. Gdy jego wysokość będzie zbyt niska, szybko zniknie on z wyników wyszukiwania. Warto podkreślić, że AdWords jest narzędziem bardzo elastycznym, ponieważ pozwala na stały nadzór nad wydatkami i swobodną ich modyfikację.

Jeżeli chodzi o pozycjonowanie – wyróżniamy 2 podstawowe modele płatności – za efekt i abonament. Co ciekawe, to ta druga opcja wydaje się obecnie korzystniejsza z punktu widzenia klienta. Dlaczego? Nieuczciwi pozycjonerzy, dla chęci osiągnięcia szybkiego efektu, mogą skorzystać z nieetycznych, zabronionych przez Google praktyk (tzw. Black Hat SEO). Chwilowy szczyt w rankingu wyszukiwania, najprawdopodobniej zostanie wtedy okupiony bardzo dotkliwymi konsekwencjami, z racji których ucierpią nie seowcy, a właściciele witryn. Drugim zasadniczym powodem jest podejście samego giganta z Mountain View, który dość często zmienia algorytmy wpływające na pozycje stron. Skorzystanie z modelu abonamentowego to gwarancja regularnego dostosowywania naszej WWW do nowych standardów.

 

 

Wysokość opłat za korzystanie z obu narzędzi (zarówno ceny za kliknięcie, jak i wysokości abonamentu) fundamentalny wpływ mają takie czynniki jak np.: konkurencyjność fraz, zasięg reklamy, ilość słów kluczowych czy branża.

 

Widoczność witryny

Jak odróżnić linki sponsorowane oraz rezultaty pozycjonowania z poziomu rankingu wyników wyszukiwania? Sprawa jest bardzo prosta, ponieważ linki sponsorowane wyświetlają się w ściśle określonych miejscach, to jest: pierwsze 2-4 pozycje w rankingu oraz reklamy znajdujące się na górze lub prawej stronie.

Nie zapomnijmy, że wyniki organiczne (inaczej naturalne) pojawiają się tylko w wyszukiwarce Google. Natomiast dzięki AdWords, nasze reklamy mogą zaistnieć również w dwóch sieciach – wyszukiwania i reklamowej. Pierwszą stanowią produkty Google, a drugą wszystkie strony zawierające w sobie najpopularniejszą z wyszukiwarek. Oczywiście zwiększa to koszt podejmowanych działań marketingowych.

 

Monitorowanie postępów

Czy możemy mieć bezpośredni wgląd do wyników naszych kampanii? W przypadku linków sponsorowanych sprawa jest bardzo prosta – otrzymujemy bowiem dostęp do panelu administracyjnego, w którym znajdziemy wszelkie informacje niezbędne do monitorowania postępów. Można je wykorzystać także do modyfikacji prowadzanej kampanii celem zwiększenia jej skuteczności.

A co z SEO? Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Podstawowe rozwiązania stanowi zakup odpowiedniego oprogramowania bądź zdanie się na raporty przesyłane przez firmę pozycjonerską. Istnieje jeszcze jedna możliwość – tylko dla najwytrwalszych! Mowa tu o ręcznym wpisywaniu każdej ze swoich fraz w wyszukiwarkę i  obserwacji ich lokat. Opcji tej nie można jednak uznać za pewnik, ponieważ na wyniki wyszukiwania pewien pływ mają pliki cookies czy historia przeglądarki każdego użytkownika.

 

Razem najlepiej

Jak widać różnice między tymi dwoma narzędziami marketingu internetowego są dość znaczące. Wbrew tej specyficznej odrębności warto zastanowić się nad bardzo ciekawym zabiegiem, jakim jest jednoczesne skorzystanie z dobrodziejstw AdWords i SEO. Maksymalizuje to ekspozycje danej witryny w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu skuteczniej przemawia ona do świadomości odbiorców. Oba te narzędzia znakomicie się uzupełniają (powstało już wiele strategii ich łączenia), a jak powszechnie wiadomo – kompleksowe działania stanowi gwarancję sukcesu.

 

autor:
Konrad Romanowski | specjalista ds. SEO | OWL group