Powiadomienia Web Push – czym są i jak je wyłączyć?

22 Czerwiec, 2017

E-marketing jest obecnie najprężniej rozwijającą się formą reklamy. Nie powinno to dziwić, gdy spojrzymy na ogrom możliwości jakie dostarcza przedsiębiorcom w drodze do skutecznego i atrakcyjnego promowania wizerunku swojej firmy. Jeden z nowszych w tej sferze trendów stanowią powiadomienia Web Push.

 

Czym są powiadomienia Web Push?

Są one swoistą metodą komunikacji z użytkownikami, którzy odwiedzili daną witrynę i potwierdzili chęć otrzymywania notyfikacji. Co ciekawe nie muszą oni podawać adresów mailowych czy znajdować się bezpośrednio na stronie – wystarczy otwarta (nawet w tle) przeglądarka. Specyfika powiadomień Push powoduje, że są one czytane i klikane znacznie szybciej oraz częściej niż w przypadku tradycyjnych maili. Otwiera to zupełnie nowe możliwości w kwestii przesyłania odbiorcom informacji o nowościach, promocjach czy konkretnych akcjach. Jest to więc bardzo funkcjonalna metoda komunikacji, która ze względu na swą uniwersalność jest z powodzeniem wykorzystywana nie tylko przez przedsiębiorców, ale również media społecznościowe (prym wiedzie tu Facebook).  Są one swoistą metodą komunikacji z użytkownikami, którzy odwiedzili daną witrynę i potwierdzili chęć otrzymywania notyfikacji. Co ciekawe nie muszą oni podawać adresów mailowych czy znajdować się bezpośrednio na stronie – wystarczy otwarta (nawet w tle) przeglądarka. Specyfika powiadomień Push powoduje, że są one czytane i klikane znacznie szybciej oraz częściej niż w przypadku tradycyjnych maili. Otwiera to zupełnie nowe możliwości w kwestii przesyłania odbiorcom informacji o nowościach, promocjach czy konkretnych akcjach. Jest to więc bardzo funkcjonalna metoda komunikacji, która ze względu na swą uniwersalność jest z powodzeniem wykorzystywana nie tylko przez przedsiębiorców, ale również media społecznościowe (prym wiedzie tu Facebook).  

Powiadomienia Push wydają się być znacznie ograniczone pod względem przekazu – około 50 znaków dla tytułu i 100 dla treści właściwej. To jednak w pełni wystarczy, aby zachęcić użytkownika do kliknięcia w otrzymany – zwykle podlinkowany – komunikat. Wystarczy tylko podać go we właściwy sposób. 

 

Jak wyłączyć notyfikacje?

Mimo swoich zalet, powiadomienia mogę być dla użytkowników bardzo uciążliwe. Nieprzemyślane wyrażanie zgody na subskrypcje to bowiem gwarancja bombardowania przez przeglądarki gradem kolejnych komunikatów. Warto więc zastanowić się nad tym w co klikamy. A co, gdy już jest za późno?

W niektórych, niestety coraz rzadszych, przypadkach wystarczy wybranie odpowiedniej opcji z poziomu otrzymanego powiadomienia. Innym rozwiązaniem jest natomiast bliższe zapoznanie się z właściwymi ustawieniami używanej przeglądarki.

 

Google Chrome

Spójrzmy jak wygląda to w Google Chrome. W prawym górnym rogu znajduje się ikonka dostosowywania i kontrolowania – klikamy w nią, a następnie wybieramy Ustawienia. Dalej kierujemy kursor na Pokaż ustawienia zaawansowane, znajdujemy Prywatność i klikamy Ustawienia treści. W sekcji Powiadomienia mamy do wybory 3 opcje. Pierwsza otwiera bramę naszego urządzenia przed falą notyfikacji z różnorodnych źródeł. Dlatego należy unikać jej niczym przysłowiowego ognia. Z kolei dzięki ostatniemu wariantowi możemy całkowicie wyłączyć nie tylko powiadomienia, ale również zapytania o ich wyświetlanie. Alternatywa nr 2 stanowi zaś złoty środek między obiema poprzedniczkami. Wraz z buttonem Zarządzaj wyjątkami umożliwia bowiem określenie, z których stron notyfikacje chcemy otrzymywać, a które spośród nich są nam zbędne.

 

 

Mozilla Firefox

Cała procedura wygląda nieco inaczej w przypadku przeglądarki Mozilla Firefox. Za pomocą ikonki z trzema pionowymi paskami otwieramy menu i przechodzimy do zakładki Treść. Dalej klikamy Wybierz przy sekcji Powiadomienia, żeby określić, z których stron komunikaty chcemy blokować. Przewidziano jeszcze jedno – bardziej agresywne – rozwiązanie, które umożliwia całkowite wyłączenie wyświetlania notyfikacji. Możemy to osiągnąć poprzez wpisanie w pasek adresu i potwierdzenie Enterem komendy about:config. Zabieg ten pozwoli na wejście do zaawansowanych ustawień przeglądarki. Co prawda dostępu do nich broni ostrzeżenie o możliwości utraty gwarancji, ale warto podjąć ryzyko, ponieważ przedstawione tu rozwiązanie nie powinno mieć negatywnego wpływu na stabilność, wydajność czy bezpieczeństwo użytkowania programu. Dalej, korzystając z pola Szukaj namierzamy opcję dom.webnotifications.enabled, która odpowiada za całą funkcjonalność powiadomień. Poprzez dwuklik lewym przyciskiem myszy zmieniamy jej wartość z True na False, co zaowocuje całkowitym wyłączeniem powiadomień.

 

 

Zwolennicy innych przeglądarek również nie posiadają immunitetu, chroniącego ich przed powiadomieniami Web Push. Jednak to właśnie Google Chrome i Mozilla Firefox stwarzają najlepsze warunki do ich systematycznego rozwoju. Pozostali gracze są nadal w tyle, co jednak z pewnością będzie ulegało zmianom. Warto dodać, że trend ten nie dotyczy tylko komputerów, ale również sprawdza się na urządzeniach mobilnych. Najważniejsze dla zwykłego użytkownika jest jednak zabezpieczenie się przed nadmiarem reklam czy innych niechcianych komunikatów, co można osiągnąć przede wszystkim poprzez rozważne subskrybowanie. 

 

autor:
Konrad Romanowski | specjalista ds. SEO | OWL group